torsdag 30 oktober 2008

Mera gitarr - Ahlander Solist


Idag blev jag en lycklig ägare av en Ahlander Solist. Har genom Erikshjälpens second hand fått tag i gitarren. Blev först förvånad när jag såg att sargen och kanten var i så ljust trä, det skulle ju vara i valnöt (se min beskrivning i en av kommentarerna till bilderna av min Ahlander Classic i maj 2008). Tog med gitarren hem till pappa (som en gång designat den) och fick reda på att det var lönn i sarg och botten (locket är som i alla Ahlander-gitarrer i gran). De första Solist-gitarrerna tillverkades i lönn i sarg och botten, innan de började tillverkningen i valnöt.

När det gäller fotograferandet är jag inte stolt över att ha använt den inbyggda blixten. Men eftersom det var mörkt ute (och därmed inget dagsljus genom fönstren) och jag inte hade stativet med mig insåg jag att jag var tvungen att ta till blixten. Använde dock blixtkompensation (-2,7) för att inte få så starkt blixtljus. Eftersom den här gittarens sarg och botten är av lönn borde jag kanske ta ut den bland alla gula lönnlöv i trädgården och fota (som jag gjorde med min Ahlander Classic)...

6 kommentarer:

  1. Hej Kicki
    Ser att du hittat en ny gitarr. Kanske pappa börjar spela lite på den :-)

    Ha en fin helg. Nu är det lite bistert och kanske vinterdäcken snart måste på. Så fram med din reklam nu :-)

    SvaraRadera
  2. Ha, ha - jag borde göra reklam för mig själv. Har inte fått på vinterdäcken ännu. Idag var jag nära att få sladd - det var halt på vägen.

    Gitarren, ja - den är både ny och gammal (nygammal). Blev så glad när min moster fick tag i den på Erikshjälpen. Jag försöker "bearbeta" pappa att spela, han har varit en så duktig gitarrist men han verkar ha tappat intresset för spelandet. Men äldste sonen bytte genast ut ett par nya strängar (förutom den strängenpappa satte på) och spelar flitigt på den.
    Ha en bra fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  3. Hej hej, jag har en Ahlander gitarr som jag gärna vill veta modell på! även när den är tillverkad. se länk för bilder


    http://www.pici.se/604146/
    http://www.pici.se/604142/
    http://www.pici.se/604141/
    http://www.pici.se/604152/

    Vore underbart att veta årtal och träslag.

    de står iaf NR 26/2 i gitarren och etiketten är gul som på bilden. Mycket fint skick. kommer aldrig sälja är så nöjd!

    Du kan svara till min mejl också är du snäll! Johnny.cash89@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har haft och har en Ahlander Solist nr 1256. Den har sett exakt ut som den på fotona. Nu är det tyvärr så att den har förolyckats två gånger. Första gången lagades den ganska smidigt eftersom det bara var sprickor och avslagen hals. Den andra gången backade en buss på den så den blev rejält skadad. Numera är den lagad av mig själv och lackad i rött!!!
    http://nitasfunderingar.blogspot.se/2012/06/hur-man-lagar-en-overkord-gitarr.html
    Antar att det är lite av ett helgerån, men den går i alla fall att använda igen.
    Anita

    SvaraRadera
  5. Idag pratade jag med min son om en gitarr han fick i Julklapp år vet jag inte. Jag hade för mig att det var en Ramires. Men sonen tog fram gitarren och det är en Ahlander solist nr 5254
    Jan-Ove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas din son varit nöjd med sin Ahlandergitarr! 😊

      Radera