söndag 26 oktober 2008

Ahlander Classic & gitarrist




Förra gången jag tog ut min Ahlander Classic gitarr i trädgården var det vår. Igår tog jag ut den igen - bland höstlöven i trädgården. När min far var på besök idag tog jag fram gitarren igen. (Vi firade yngste sonen som fyllde 15 år i fredags, som också var FN-dagen och pappa Everts namnsdag). Valde att göra ett collage i svartvitt med gitarren från trädgården och med pappa som spelar. Det är min far - Evert Ahlander - som en gång designat gitarren han spelar på. Vill du titta på gitarrbilderna från i våras finns de under maj 2008.

13 kommentarer:

  1. Hej Kicki, tack för dom orden. Det är bara kopplet som stör men jag kan inte klona (än).


    Såg dina gitarrbilder som hastigast i går på Fotosidan. Kommer igen senare dit.

    SvaraRadera
  2. Hej Marianne!
    Det är samma gitarrbilder här som på Fotosidan. Såg nyss att du redan hade kommenterat en av bilderna på Fs (vilken jag nu även gjort en version av svartvit).
    Mvh Kicki

    SvaraRadera
  3. Hej , Jag har en ahlander gitarr student Nr 3879 som jag vill sälja...070-6531266

    SvaraRadera
  4. Den är jag intresserad av. Tack för telefonsamtalet. Vi hörs!
    //Kicki

    SvaraRadera
  5. Hör av Dig om Du är intresserad av gitarren.Mvh Tomas

    SvaraRadera
  6. Hej Tomas!
    Jag är fortfarande intresserad av gitarren. Det var meningen att min man skulle till Stockholm för ett par veckor sedan, men det blev inställt. Jag hör av mig.
    Kicki

    SvaraRadera
  7. Tomas Gebremariam17 januari 2015 kl. 07:06

    Hej!
    Vill sälja en Ahlander Classic i mycket fint skick (nr.2053)! Har du något tips på hur jag kommer i kontakt med en köpare, eller är det "blocket" som gäller?
    Mvh Tomas
    tomasgebremariam@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Har en gitarr Ahlander Classic nr 252 från min svärmor och undrar hur den värderas?
    Mejla mig på evarob@hotmail.com
    Med vänlig hälsning
    Eva

    SvaraRadera
  9. Försökte hitta någon fil med Everts spelande. Jag fick en cd av honom för länge sedan när vi möttes hos min goda vän Barbro - Ann Maris syster - i Tidaholm. Det var fel på CD:n, så jag kunde inte fortsätta använda den, men kul att läsa din blogg!
    Birgitta Lertseus
    eleonora_lertseus@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Hej !
    Så trevlig blogg, så roligt att din pappa byggde gitarrer !
    Har en Åhlander klassic som jag har tänkt att göra mej av med ligger fint i en hård väska ,är väldigt lite använd ,kanske någon som är intresserad av den ,någon du känner ,Har ingen aning om värde !
    Mvh //Inga Tubeck
    beck_anna2live.se

    SvaraRadera
  11. Lugnås-gitarr? såldes på olika namn!Ahlander,Harmoni,Swedtone,Levin,Lugnås osv.Jag äger en bättre skolgitarr av märket Harmoni,kristen musikaffär i Linköping.Under Harmonietiketten hittade jag en Swedtone serenad-etikett!Rätta mig om jag har fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min pappa Evert Ahlander ritade modellerna. Sedan såldes samma gitarrer med Lugnåsgitarren på etiketten direkt från fabriken. Pappa tog inte patent på varumärket.

      Radera
  12. Hej,
    Ser lite äldre inlägg om att Rondino gitarrer är av intresse då din far ritade dem :) Aktuellt? Har en nr 1260 här… mvh Klara (0737-771604)

    SvaraRadera