söndag 7 december 2008

Advent - Stilleben


Blev inte bara sugen på pepparkakor, utan även på att "måla-med-ficklampa-tekniken" igen. Inställningar i min Nikon D40X: ISO 100, f/11, 5 sek. Använde stativ. Nästan helt mörkt i rummet, "målade" med en ficklampa i cirkelrörelser under exponeringen. Bildbehandling i Photoshop: Liiten uppljusning med en kurva, fyllning 50% grå med 13% opacitet + mörkat ner i underkanten och ljusat upp på pepparkakorna och frukten.

Pepparkaksgrisen verkar vilja lära sig spela pepparkaksgitarr...?

8 kommentarer:

  1. Hej Kicki!

    Hoppas din första vecka varit bra. För oss har det gått bra, vikarien heter Joakim o killarna tycker det är roligt med någon som sparkar boll. Denna vecka är det ju lucia som gäller. Ha det bra så länge så får vi höras.
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla!
    Kul att det är en kille som är vikarie. Min första vecka blev mycket intensiv, men intressant. Utbildningen i Stockholm var mycket givande och kursdeltagarna var trevliga. Nu blir det fullt ös då alla har mycket att göra. Huvudet fullt, men båda fötterna på jorden (än så länge). Skulle gärna vilja hälsa på vid Lucia, men är ute på "uppdrag" hela den dagen. Få se när jag kan hitta en "lucka" för ett besök...
    Hälsa alla
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Fin bild Kicki kan funka som julkort.

    SvaraRadera
  4. Tack, Marianne! Bilden skulle nog funka som julkort, men jag har gjort årets julkort i InDesign med tre bilder "inbakade", du kan få se det senare...Jag jobbar för fullt med mitt nya jobb - lär mig nytt varje dag!Ha det gott!Kicki

    SvaraRadera
  5. Hej du,

    Skrev jag inte en kommentar om din gitarr pepparkaka?

    men men Jag ligger lite efter, så hos mig hittar du tisdagstema idag och en liten tävling. MB

    SvaraRadera
  6. Hej Maria!
    Jo, du har skrivit en kommentar om pepparkakorna, men på Fotosidan där jag lagt in samma bild. Ska kolla ditt tisdagstema och tävling, blir genast nyfiken...
    //Kicki

    SvaraRadera
  7. Jo, jag tyckte själv det bra och fint att fota ute - men aj, aj korten blev inte bra - det visade sig att min man lånat kameran och ställt om den på överexponering! Men jag ville få ut dom på nätet denna gång så det blev att jag använde bilderna ändån.
    Du som fotar, ärligt är dom ok eller tycker du att jag borde göra om dem? MB

    SvaraRadera
  8. Hej igen Maria!
    Jag har nu svarat på din fråga i din blogg. Ha det! //Kicki

    SvaraRadera