måndag 17 november 2008

Gissa vad?




Jag är medlem i en "community" som heter Fotosidan (se länk till höger), där amatörfotografer som jag och yrkesfotografer möts och lägger in sina bilder och ger och får kommentarer om bilderna. Man kan gå med i olika bildpooler, en av dem är TEMA. Varje månad får man ett tema som man ska fotografera kring. Novembers tema är "Gissa bilden..."

Nu tänkte jag ta med det temat i min fotoblogg. Kanske är det helt solkart vad de här tre bilderna föreställer?
FRAM MED GISSNINGAR OCH FÖRSLAG!
Bilderna visas i lite större format om du klickar på dem.

Den översta och den understa bilden har jag konverterat till svartvitt (med channel mixer i Photoshop).

8 kommentarer:

  1. De va luriga bilder! Den längst ner ser ut att vara del av ett trumset. Den i mitten kanske nåt intrument också, citra eller nåt. Den första vet jag inte :) Du får väl avslöja svaret framöver...

    SvaraRadera
  2. Bra gissat, Frida! Den nedersta bilden är från ett trumset. Men jag säger inte vilken del ännu, ifall nån mer vill gissa. Du är på rätt spår om mittbilden (men det är ingen cittra). Den översta lade jag in i Tema-poolen på Fotosidan, trodde den skulla vara lätt, men det var många där som gissade fel innan rätt svar kom (efter lite ledtrådar).

    SvaraRadera
  3. Hej Kicki!
    Tack för dina fina ord om min bild på huset.
    Jag ska se om jag kan få reda på vad det har använts till.

    Jag lovar ska inte gissa på pianopedalen :-)

    SvaraRadera
  4. Ja du..håller med Frida. Lite klurigt men jag tror båda första är piano och det sista trummor typ de där två platta saker som slår ihop, va de nu heter=) Kul!

    SvaraRadera
  5. Ha ha, Lotta, vad duktig du är! De BÅDA första är inte piano, men mittbilden hör till ett piano, kan du se mer exakt var i/på pianot?
    Trummor, ja; "typ de där platta saker som slår ihop" heter SYMBALER! Nu har du lärt dig det :) Det är en Hi-Hat, dvs den övre symbalen som slår mor den undre när batteristen/trummisen trycker på en pedal med foten.
    Nu återstår (förutom pianodetaljen) den översta bilden...???

    SvaraRadera
  6. Hej igen Lotta!
    Om jag ska vara petig, så skrev jag lite fel nyss, mittbilden är inte tagen tagen i/på ett Piano, men ett musikinstrument som låter likadant, men som är större (har tagit bilden i en kyrka)...

    SvaraRadera
  7. Ok...överst är det galgar sen är det en flygel? Nu kan jag sova gott?! Go Natt!

    SvaraRadera
  8. Bingo Lotta!
    Mittbilden är inuti en flygel, där strängarna syns. Översta bilden - tre galgar med en sorts fjädrar som man liksom klämmer fast galgen med på stången så galgen inte ramlar ner så lätt. Nu har alla tre bilderna fått rätt definition!
    Sov gott!

    SvaraRadera